Här kommer äntligen resultaten

Två veckor har gått och jag har ännu inte rapporterat mina resultat…

Jag har en bra ursäkt: Jag gifte mig helgen efter och hade massor av gäster från Frankrike att ta hand om 🙂

941134_539554859419834_237253228_n

Först, det gick inte så bra på halvmaraton dagen innan och jag var ganska besviken, men Dagen D var mina ben inte så trötta längre och jag kastade mig in i loppet med ett leende. Det var en jättesolig dag men jättevindig också! Första varvet skapades en grupp av ca 10 personer och alla obesvarade varandra. Under andra varvet accelererade en kille, en andra följde med och jag gjorde samma sak. Tack vare stark medvind cyklade vi jättesnabbt men vi fick sakta in för att inte köra på bilarna.

Efter några sekunder var vi bara två kvar, och jag vände mig om för att se var de andra var. De var 200 till 300 meter bort. Vi förstod båda två utan att prata med varandra att vi båda hade en chans att vinna. Vi samarbetade därför, en i taget drog längst fram och sen byttes vi av.

428415_566971513323295_657049812_n

Utan mina 6 växlar skulle jag aldrig ha kunnat hänga på den andra tävlande. När vi var 200 meter från mål accelererade jag. 50 meter från mål upptäckte jag till min förvåning att den andra killen inte hängt med. Och så blev jag svensk mästare!

JAG ÄR SVENSK MÄSTARE =)

936815_10152290056640476_1693302191_n

Nästa etapp: VM i svenska färger. Du gamla du fria

308538_566971549989958_1685892390_n

Mina första intryck

Jag har nu provcyklat min Brompton i två veckor (jag har fortfarande inte tagit något foto, fy på mig…) och här är mina första intryck.

Vad gäller växlarna, det är första gången jag provar en Brompton med 6 växlar, och jag kan berätta att jag verkligen är övertygad. Det har varit och är fortfarande svårt att vänja sig vid att växlingen är så annorlunda på en Brompton. På grund av Bromptons speciella konstruktion känns det som att växlarnas position är tvärt emot en ”vanlig” cykel. Men de tre principiella högra växlarna erbjuder stor variation och de tre växlarna på vänster sida gör att man lätt kan nyansera de två principiella växlarna. Jag måste säga att den högsta växeln ger ett stort motstånd och jag har lätt kunnat följa, och hålla samma hastighet, som cyklister på mer sportiga cyklar.

Jag har valt den stummaste bakfjädringen för att få en sportigare känsla. Detta gör cykeln mer effektiv och snabb, men dämpningen på kullersten eller väldigt ojämna gator blir också väldigt stum.

Den svarta färger är diskret, precis som jag ville ha den. Men titan-detaljerna ger en lite mer unik känsla.

Schwalbe Kojak-däcken är verkligen effektiva och man känner verkligen att motståndet är minimalt.

 

 

 

Datumet för SM Brompton 2013 är bestämt!

Det har tagit lång tid men äntligen har vi fått ett datum för SM Brompton 2013.

bromptonsm1

Brompton SMkommer gå av stapeln den 05 maj 2013 på Djugården, Stockholm. Det kommer bliv två var runt ön på gång-och cykelvägar och circka 10km.

Det finns bara ett problem för mig: det är dagen efter halvamaraton Kungsholmen runt. ”Zut” kan man säga på franska, det är inte ett fult ord men det betyder samma sak.

Jag hoppas att mina ben orkar båda dagarna och kanske skulle det vara en bra idé att be till Gud i den söta engelska kyrkan som är också ligger i Djugården.. 🙂

engelskakyrkan

 

Min träning

Som jag tidigare skrivit är mitt mål i år att tävla i Brompton SM och VM men jag har också två andra mål: slå mitt löparrekord på milen och halvmaraton. För milen finns hässelbyloppet (den snabbaste milen i Sverige) och jag kommer att göra Kungsholmen runt och DN Stockholm halvmaraton. Jag har aldrig sprungit Kungsholmen runt så vi får se hur det går!
Men i alla fall, hur kan jag träna inför Brompton SM och VM?
Tävlingarna är 13 km långa… och mitt jobb ligger precis 13 kilometer från mitt hem: vilken tur 🙂
karta2
Så jag kommer att cykla till och från jobbet varje dag (utom två gånger då jag springer fram och tillbaka istället).
Jag tränar också varje lördag med Hässelby Friidrottsklubb och om jag cyklar dit blir det 13 km enkel väg 🙂
Jag ska använda min Brompton en eller två gånger per vecka för att vänja mig innan tävlingarna men inte slita för mycket på den.
 

 

SM

Den 9 juni 2010 gick det första SM Brompton! Det var under cykelfestivalen i Göteborg.

BromptonSM

Tävlingen är 13 km cykling med sedvanlig Le Mans-start ( en referens till motorcykeltävlingen i Le Mans I frankrike där förarna måste springa några meter innan det hoppar upp på sina fordon och åker iväg).

Titta här: Videon från starten

Vad rolig eller hur???? Blir ni sugna? Det blir i alla fall jag!

23 riktiga tuffa och coola tävlande kastar sig alltså på sina cyklar, vecklar ut dem och cyklar 13 km. Alla deltagare måste klä på sig i kavaj eller liknande i typisk brittisk stil.

Vinnarna från 2012:

Arvid Boström med 30,02 min och Heli Rosendhal med 32,16 min

De vann  resan och deltagandet i Brompton VM i Oxford England och priser från Schwalbe och Brooks.

BNCvinnare2012

Det är ännu inte bestämt var årets tävling ska hållas.

Det krävs förberedelse! Shopping för att hitta all utrustning och hård träning: Jag berättar om det i framtiden inlägg.

 

Sälja sin Brompton

Jag vet vad ni tänker: ”vilken konstig kille, han vill redan sälja sin cykel tre veckor efter att han har fått den…”

såld

Jag vill inte sälja min cykel, eller inte nu i alla fall…

Men man måste alltid tänka så innan man köper en cykel:

Varför vill jag en cykel?

Är det en bra cykel?

Är det ett bra märke?

Och om man efter några veckor eller några år vill byta sin cykel måste det vara lätt att sälja den utan problem!

blocket

 

Och Brompton är det märke som säljer lättaste….Man kommer inte att tjäna pengar men man kommer inte att förlora mycket pengar heller!

Efterfrågan är större än utbudet!

 

 

 

Viktig eller inte?

Den är det första som vi ser, det är den som ger karaktär till din cykel… Jag pratar om färgen!
Är den viktig eller inte?
Neutral eller flashy färg?
brompton färg
Alla har förstås sin egen åsikt! Men även för dem tuffaste är färgen den första detaljen man väljer.
Jag har valt svart därför att det matchar min byxor 😉  Svart är färgen som passar ihop med allt, och det är lättare att sälja en svart cykel (jag ska skriva om det i en framtida post).

Ni kan gärna kolla på den här länken. Man kan se alla färg som finns.

So British

För mig representerar Brompton idéen av England

union jack

 

Det är lite som att man kan vara engelsk bara genom att cykla, man blir elegant och raffinerad men samtidigt verkligen annorlunda. Att äga en Brompton är att vara i en liten exklusiv grupp.
För mig som fransman är England framför allt fienden: Napoléon-Nelson, det hundraåriga kriget, Shakespeare-Molière, rugby…
Men det är också ”dandy”! Elegans i kläder och attityd. Brompton är verkligen en dandy.

 

dandy

skapa din egen Brompton

Man kan nästan säga att det finns en Brompton för varje person: Din cykel kan bli unik…

brompton smart idé

Man kan köpa en som redan är färdig eller sätta ihop sin egen cykel igenom olika detaljval. Man kan välja färg, styre, stänkskärmar, pakethållare, växlar (0,2,3,6), belysning, däck, sadel, osv…

Se upp! Om man vill sätta ihop sin egen Bromptom tar det lite tid. Brompton har blivit mer och mer populärt och beroende på årstid kan det dröja mellan 1 och 3 månader!

Jag välkomnar er att kolla den här länken. Där finns alla detaljer och förklaringar av skillnaderna mellan dem.

 

Min Bromptonblogg

I den här bloggen ska jag skriva om Bromptoncyklar.

Fixmybike-brompton-bike-folded

Jag kommer att skriva under ett år (kanske lite mer om jag får blodad tand!) om mina erfarenheter med Brompton. Jag kommer att välja en, köpa den, prova den och sedan genomföra mina mål: SM och VM!!!

Jo! Det finns, jag skojar inte, jag pratar verkligen om SM och VM i Brompton 🙂 Det ska bli spännande!

Som ni kanske har märkt, svenskan är inte mitt modersmål och jag bor i Sverige sedan inte så långt tillbaka. Så jag ber om ursäkt för framtida misstag…

Vi hörs