Mina första intryck

Jag har nu provcyklat min Brompton i två veckor (jag har fortfarande inte tagit något foto, fy på mig…) och här är mina första intryck.

Vad gäller växlarna, det är första gången jag provar en Brompton med 6 växlar, och jag kan berätta att jag verkligen är övertygad. Det har varit och är fortfarande svårt att vänja sig vid att växlingen är så annorlunda på en Brompton. På grund av Bromptons speciella konstruktion känns det som att växlarnas position är tvärt emot en ”vanlig” cykel. Men de tre principiella högra växlarna erbjuder stor variation och de tre växlarna på vänster sida gör att man lätt kan nyansera de två principiella växlarna. Jag måste säga att den högsta växeln ger ett stort motstånd och jag har lätt kunnat följa, och hålla samma hastighet, som cyklister på mer sportiga cyklar.

Jag har valt den stummaste bakfjädringen för att få en sportigare känsla. Detta gör cykeln mer effektiv och snabb, men dämpningen på kullersten eller väldigt ojämna gator blir också väldigt stum.

Den svarta färger är diskret, precis som jag ville ha den. Men titan-detaljerna ger en lite mer unik känsla.

Schwalbe Kojak-däcken är verkligen effektiva och man känner verkligen att motståndet är minimalt.

 

 

 

Härligt och halkigt

Förra lördagen gjorde vi det igen, fast den här gången blev det riktigt halkigt. Gott om is och 3cm ny snö ovanpå, precis lagom för att inte se vad man cyklar på. Men ändå var det kul, stiget med packad snö är fortfarande mycket smal så det känns som man tar se fram på en flera kilometer lång träskiva. Ett däck utanför och då fastnar man, det är en bra balansträning kan man säga. Vädret var också på vår sida då vi började cykla under snöfall men det ändrades fort till fint väder. Vi passade på att den här bilden.

Mathieu och Yoann på den gröna
Mathieu och jag på den gröna

 

Jag tror att det är nu dags att montera dubbdäck om du tänker ta dig igenom Nackareservatet. Det finns fortfarande stora mängder snö i skogen som börja smälta på dagarna och frysa till is på natten. Det kommer att behövas många veckor för att allt snö ska försvinna. Under tiden njuter vi av myggfria cykelturer, att lända mjuk i snö när man ramlar, och härliga solnedgångar!

En gång till, hör av dig om du vill följa med, Hellas gården rockar fett, och tur för oss, vi bor precis brevid 😀

Enfin en français

Nous y voilà! Après des demandes répetées de nos chers compatriotes expatriés, nous commençons enfin à rédiger une partie de nos articles en français. On se confronte maintenant à quelques petits problèmes techniques liés aux claviers respectifs français et suèdois. On a débuté ce blog (et site lié) avec des ordinateurs reliés à des claviers français. C’était un peu relou d’écrire des å, ö, ä tous les 3 mots avec des copier/coller. Alors on s’est adapté, on a investit, notamment dans des ordinateurs portables suédois, et nous sommes maintenant face au problème inverse, le ç, les é, è et à entre autres sont chiants,.. Alors on anticipe en vous informant qu’il n’y aura désormais plus de ç mais des c tout court dans nos textes, comme le dit la chanson on ne parlera plus de garçons mais de garcons, etc… Les accents quant à eux apparaîtront selon notre motivation. Alors pas de messages inutiles pour nous rappeller les règles d’ortographe, on fait ce qu’on peut!

Ceci dit, ce blog traite et traitera de ce que l’on aime, à savoir le vélo. Nous sommes pour l’instant 2 personnes à rédiger ce blog: Yoann (moi-même) et Serge. On a chacun nos spécialités dans le vélo. Serge parle principalement des vélos pliants Brompton et de sa préparation pour les championnats du monde de Brompton (et oui ca existe!) et je m’occupe en priorité de ce qui touche au vtt et aux questions d’actualité cycliste à Stockholm. Tout un programme et en fin de compte un réel plaisir que de pouvoir écrire un peu en francais… Non pas en français, en francais.

A très bientôt pour enfin entrer dans le vif du sujet!

cykelbana

Min älskade

Äntligen…

Eller redan, kan man säga, det gick snabbare än jag trodde (lite drygt en månad) men nu är den min!

20130117_172704

Jag är glad att ha fått den, jag kan titta på den, montera och demontera den, men det är en konstig känsla. En cykel är gjord för att cykla på och min Brompton kommer att samla damm. Vi är i mitten av januari, mitt i vintern, och om det finns en nackdel med Bromptoncyklar så är det just det: den är inte alls gjord för vintern. Däremot har jag sett en modig kille eller kanske snarare galen, för en vecka sedan som cyklade på sin Brompton. Jag är inte så modig och min älskade ska stanna hos mig ett tag.

Cykeln är svart som jag redan berättat men fram- och bakgafflar är av titan och därför grå.

20130117_173028 (1)

Den är ganska lätt för en 6-växlad cykel: 10.58 kg!

20130117_173011

20130117_172935

Nu ser jag ännu mer fram emot våren och att snön försvinner.

Min Bromptonblogg

I den här bloggen ska jag skriva om Bromptoncyklar.

Fixmybike-brompton-bike-folded

Jag kommer att skriva under ett år (kanske lite mer om jag får blodad tand!) om mina erfarenheter med Brompton. Jag kommer att välja en, köpa den, prova den och sedan genomföra mina mål: SM och VM!!!

Jo! Det finns, jag skojar inte, jag pratar verkligen om SM och VM i Brompton 🙂 Det ska bli spännande!

Som ni kanske har märkt, svenskan är inte mitt modersmål och jag bor i Sverige sedan inte så långt tillbaka. Så jag ber om ursäkt för framtida misstag…

Vi hörs