Vi testade Kona Process 111 och Process 153 DL i Järvsö

Hela Fix my Bike gäng var i Järvsö på avstängningshelg i oktober. Vi kom ditt med ett antal Kona cyklar, bland annat 2 Process 111 och en Process 153 DL 2015. Det var riktigt skojigt och vi måste säga att Kona enduro cyklar är bland de vassaste och roligaste mountain bikes som finns just nu

Watch and enjoy!

Äntlingen i Alpe d’Huez

I början 2013 hade jag stora ambitioner att skriva regelbundet om mina förberedelse till den stora tävlingen jag tänkte göra, Mégavalanche i Alpe d’Huez, som är den längsta enduro tävlingen i hela världen med 33km tävling, start på glaciären på 3300m och mål vid 700m. Det har inte varit så pga extremt mycket jobb i vår butik i Hammarby Sjöstad, en flyttning, och till slut ont i hälsena.

Anmälan till Mégavalanche och flygbiljett köptes för många månader sedan så jag hade ingen anledning att inte åka. Och nu är jag här, eller där om du läser artikeln från Sverige. Men det har hänt ganska mycket sedan jag åkte från Stockholm så jag ska börja från början.

När jag anmälde mig tänkte jag tävla med min enduro cykel, en Kona Coilair från 2012. Slutligen blev det istället en Kona Process Deluxe 2013 som jag fick låna från Kona speciellt för tävlingen.

P1040264

Jag får återkomma med lite detaljer om Processen för att det verkligen är en cykel över det vanliga! Jag kom i måndags till flygplatsen i Genève och fick åka direkt till Kona Europe hämta min tävlingscykel. Jag behövde bara montera mina pedaler, justera dämpningen till min vikt, lära mig några finesser som jag inte hade på min egen cykel, som justerbar sadelstolpe, med reglage på styret alltså, du trycker på knappen och sitter, sadel går ner, du trycker och står, sadel går upp. Tufft.

Jag passade på att titta på Konas sortiment 2014 som hade precis kommit, passade på också att beställa några 2014 cyklar som kommer snart i butiken men det är något annat.

Då var det dags att tacka alla hos Kona, och köra vidare till Alpe d’Huez, cirka 2½ timmar ifrån Genève. Tur att jag hade tagit med min Garmin GPS för att komma fram tänkte jag. Det blev bara katastrof, över 4½ timmar tog det tack vare gpsen som tog mig på alla små vägar igenom hela Alperna… Nästa gång kör jag med vanlig karta.

Men ändå har jag kommit fram och här är jag för 4 dagar cykling, 2 dagar träning och 2 dagar tävling med kvall och final.

P1040270

Och därifrån ska vi cykla, jaja, längst upp!

P1040268

In i liften på väg upp kunde man se några cyklister på mycket tekniska och steniga delar. Jag hoppades att det hade inget att göra med tävlingen men jag fick bekräftelse att det var en del av kvalleden, Några minuter senare var jag på leden, mycket försiktig med en ny och dyrt cykel, och lite små rädd med tanke att det är så brant, blöt och stenig. Jag tog mig när i alla fall på ett bättre sätt en många andra som fick åka upp och ner. Början av leden som sagt är mycket teknisk medan andra delen rullar fort med små hopp, stora snabba kurvor, igenom hela Alpe d’Huez och slutar några hundra meter efter stationen. En mycket rolig led, i alla fall som träning, vi får ser hur det blir på tekniska delar blandad med 200 andra åkare. Imorgon torsdag ska jag träna en gång till och på fredag börjar riktiga grejer!

We keep in touch, jag ska ta en massa bilder, prova skriva ner mina känslor och dela med er allt jag kan!

 

 

Parallellslalom i Hammarbybacken!

Äntligen händer det något roligt i området! Jag får åka parallellslalom i Hammarbybacken imorgon söndag 7 april. Som ni ha säkert sett, det finns snö kvar så tävlingen kommer och hålla plats på skidbacken. Det ser jag mycket framemot! Däremot måste man fundera på utrustningen, och framför allt däck. Dubbat eller odubbat? Hur brett? Vilket mönstret?

Jag kollade lite på väderprognos och SMHI lovar mulet/sol och +4 grader, med andra ord en FinSvenskSommarDag, en FSSD brukar man säga.. Det är tillräckligt mycket för att hoppas att banan kommer inte att bli isig men istället ganska mjuk. All right, det är bestämt, odubbat!

Jag tänkte egentligen satsa på ett par Schwalbe Dirty Dan, gjort för mycket blöta förhållanden.

20130406_142603

 

20130406_142633

Mycket fina och rätt småla för att vara downhill/allmountain däck, bara 26″x2.00. Däremot sitter de mycket stadigt i slam.

Min strategi är enkel, jag har valt de bästa däcken, jag är laddad och gillar snö. All in och vi får väl se hur jag klarar det!

Ni är välkomna imorgon från kl.13:00 på Hammarbybacken för att deltaga eller titta på några glada cykelentusiaster på snö. Ni ska inte glömma era Dirty Dan för tillfälle!

”En liten utmaning” – Test Kona Tanuki Del 1

Idag var en riktig fin dag, +2 grader och sol, en svensk vårdag med andra ord. Vi passade på att cykla lite i skogen som vi tycker om. Men idag var ingen vanlig dag for the Fix my Bikes crew. Det var första dagen i butikens historia som vi var ute för att testa nya cyklar och skriva lite recensioner. Vi tänkte själva börja testa de flesta cyklarna vi har i butiken, så vi vet precis vad vi säljer och vi kan godkänna själva kvaliteten utan att lita på tillverkarens råd och beskrivning.

Dagens cykel var en Kona Tanuki 2013, en prisvärd 26″ heldämpad MTB tänkt för lätt freeride, hård cross country, eller båda och! För att kunna testa den var vi tvungna att byta originaldäck mot dubbdäck, och det var ingen lyx direkt, skogen är som en stor isbit just nu.

Isig ride, Hellas gården
Ludo tar sig fram på isen

 

Så vi började från Hammarby Sjöstad vid 3 tiden, och trampade hårt mot Hellasgården. Första känslan när man trampar på Tanuki är mycket positiv. Vi är vana att cykla på mycket dyrare och bättre utrustade cyklar, men man känner sig ändå rätt trygg och nöjd med växlingen (Shimano Deore / Acera) och bromsningen (vanliga Shimano hydrauliska skivbromsar). Jag kände bara att bakdämpningen var lite mjuk för min smak men jag upptäckte senare att inställningen var dålig för min vikt, mitt eget fel. Man har möjlighet att pumpa upp dämpningen (Rock Shox Monark) för att få den styvare, så det saknade bara några bar. Och som en riktig amatör hade jag glömt att ta en dämpningspump med mig. Every day is a learning day…

Vi cyklade upp den gula banan, runt Källtorpssjön, med mycket isiga och svåra delar, speciellt i början. Det var då vi träffade ett par som promenerade på samma stig. Killen tänkte väl att det var som en liten utmaning att cykla vid den här årstiden. Tjejen tyckte att det var svårt att bara gå, så vi måste ha varit galna för att cykla runt här.

Ludo på den gula med Kona Tanuki
Ludo på den gula med Kona Tanuki

Ändå har vi klarat det utan större problem. Bromsarna på Tanukin är vassa på tekniska delar, men saknar lite grepp vid hög fart och längre nedförsbacke, utan att bli dåliga förstås. Man behöver bara trycka lite hårdare på handtaget när skivorna värms upp. Ställningen på cykeln känns bra. Lite framåtlutad så man har lite kraft i benen på enklare sträckor, men ändå bekvämt nedförsbacke.

Efter lite jämförelse konstaterar vi att man får mycket mer Tanuki för pengarna 2013 än tidigare. Tanuki 2012 till exempel är utrustad med en no name bakdämpning och en Rock Shox Tora fram. 2013 får som sagt en Rock Shox Monark bak och Sektor 130mm fram. Mycket bättre komponenter för samma pengar, och snyggare färg också, matt svart, som Batman, tufft.

Vi måste ta ut Tanukin minst en gång till med rätt justeringar på bakdämpningen och snabbjustera framväxeln som rörde lite på sig under resan. Annars har det hittills varit en mycket bra upplevelse med en stabil och lättcyklad mountain bike. Trygg och bekväm i tekniska kurvor, man får rätt känsla mycket snabb, och det för mycket lite pengar.

Kona Tanuki gillar tekniska stigar
Kona Tanuki gillar tekniska stigar

Stay tuned för andra delen av Kona Tanukis test här i Stockholm 😀

 

Härligt och halkigt

Förra lördagen gjorde vi det igen, fast den här gången blev det riktigt halkigt. Gott om is och 3cm ny snö ovanpå, precis lagom för att inte se vad man cyklar på. Men ändå var det kul, stiget med packad snö är fortfarande mycket smal så det känns som man tar se fram på en flera kilometer lång träskiva. Ett däck utanför och då fastnar man, det är en bra balansträning kan man säga. Vädret var också på vår sida då vi började cykla under snöfall men det ändrades fort till fint väder. Vi passade på att den här bilden.

Mathieu och Yoann på den gröna
Mathieu och jag på den gröna

 

Jag tror att det är nu dags att montera dubbdäck om du tänker ta dig igenom Nackareservatet. Det finns fortfarande stora mängder snö i skogen som börja smälta på dagarna och frysa till is på natten. Det kommer att behövas många veckor för att allt snö ska försvinna. Under tiden njuter vi av myggfria cykelturer, att lända mjuk i snö när man ramlar, och härliga solnedgångar!

En gång till, hör av dig om du vill följa med, Hellas gården rockar fett, och tur för oss, vi bor precis brevid 😀

Bland det roligaste

Idag började som en ganska tråkig dag med stor städning i lägenheten för att få den såld så fort som möjligt då vi kommer att flytta längre ut i Saltsjö Boo. Motivationen var inte på topp så att säga. Ändå tur för mig att det var riktigt soligt och fint så jag bestämde mig att använda 2 timmar för en cykeltur i skogen. Vilken lysande idé!

Även om det fortfarande finns ca 30cm snö i skogen runt omkring Stockholm var det mycket lätt att cykla på små stigar där gående promenerar. Man följer såna stigar som är kanske 50cm bredda och ser ut som riktiga  sommars single track med packad snö, bra grepp (igen is än) och inte alls lika skakigt som på sommaren.

Single track Nackareservatet

Det där var bland det roligaste jag har gjort med min cykel i Nackareservatet! 20km cykeltur i solen på jätteroliga stigar. Man får en helt annan känsla än på sommaren, kanske för att båda tekniken, ljudet som kommer från cykeln, miljön är helt annorlunda. Jag körde med mina vanliga sommar däck, Maxxis Ardent i 26×2,4 och hade inga som helst problem i kurvorna, däremot behövde jag bromsa tidigare än i vanliga situationer. Bakhjulet har en tendens att lätt glida och vara mindre effektivt när man bromsar. Jag körde också med vanliga skor, inga SPD då man behöver gå några meter då och då. Med SPD eller liknande kommer snön lätt in i clipsarna och det blir svårt att sätta fast skorna, inte min favorit.

Till sist fick jag en underbar utsikt från ”the Russian barbecue” över Källtorpssjön där många håller fortfarande på att åka skridskor.

Källtorpssjön från the Russian Barbecue

På lördag nästa vecka ska jag göra om det här. Dags för er att damma av cykel och passa på att uppleva en mycket rolig cykeltur. Hör av dig innan dess om du vill vara med! Jag lovar att det här är riktigt kul!