Mina första intryck

Jag har nu provcyklat min Brompton i två veckor (jag har fortfarande inte tagit något foto, fy på mig…) och här är mina första intryck.

Vad gäller växlarna, det är första gången jag provar en Brompton med 6 växlar, och jag kan berätta att jag verkligen är övertygad. Det har varit och är fortfarande svårt att vänja sig vid att växlingen är så annorlunda på en Brompton. På grund av Bromptons speciella konstruktion känns det som att växlarnas position är tvärt emot en ”vanlig” cykel. Men de tre principiella högra växlarna erbjuder stor variation och de tre växlarna på vänster sida gör att man lätt kan nyansera de två principiella växlarna. Jag måste säga att den högsta växeln ger ett stort motstånd och jag har lätt kunnat följa, och hålla samma hastighet, som cyklister på mer sportiga cyklar.

Jag har valt den stummaste bakfjädringen för att få en sportigare känsla. Detta gör cykeln mer effektiv och snabb, men dämpningen på kullersten eller väldigt ojämna gator blir också väldigt stum.

Den svarta färger är diskret, precis som jag ville ha den. Men titan-detaljerna ger en lite mer unik känsla.

Schwalbe Kojak-däcken är verkligen effektiva och man känner verkligen att motståndet är minimalt.

 

 

 

Vilken Brompton ska det bli?

Jag kommer att sätta ihop min egen Brompton och välja bland olika detaljer.
När man bygger sin egen cykel man måste tänka om olika saker: pris, vikt och design.
logo brompton
  • Styre: Fyra olika val (S, M, P och H). Jag tycker inte om P-styre (konstig design), och jag är ganska kort så jag behöver inte ett H-styre. Som jag sa i min första post är mitt mål att cykla SM och VM i Brompton så naturligtvis det blir ett S-Styre. Den är sportig och lättare.
             Obs: Det finns ingen extra kostnad mellan dem olika styre.
Brompton-S-styre1
  • Växlar: Fyra olika val (1, 2, 3 och 6). Det finns igen chans att jag väljer 1 eller 2 växlar, det är inte tillräckligt för det jag vill göra. Att välja 6 växlar kostar dubbelt så mycket som 3 växlar (så enkelt! 1400 eller 700kr) och väger bara 182 g mer. Jag ska välja 6 växlar, det är viktig för mig att ha många växlar.
Brompton-6-växlar-nav
  • Stänkskärmar och Pakethållare: Stänkskärmar… Vi bor i ett land där vi inte har något val. De kostar 600kr och väger 285g.  För mitt ändamål behöver jag ingen pakethållare. Jag har en snedväska som jag verkligen gillar.
Brompton-Version-L
  • Färg: Det finns verkligen jättefina färger (15 stycken), min favorit är orange (vilken dålig smack skulle vissa säga, vilken orginalitet skulle andra säga). Jag tycker att orange är en ljus, glada och unik färg och den påminner mig om trevliga minnen. MEN (det fins alltid ett men!) jag är en resonabel kille och jag vill ha en neutral färg. Jag kommer att välja svart därför att det är fint och gratis. Det finns fyra gratis färger (svart, vit, turkos och hot pink, de andra färgerna kostar 400). Obs: Man kan också välja en annan färg på styrstam och gaffel.
Br-black
  • Sadelstolpe: Tre olika val. En för korta personer, en för mellanlånga och en för långa. Det är enkelt för mig… Det blir den första (den där var lätt att välja!)
Brompton-standard-sadelstolpe
  • Sadel: Tre olika val. En Brompton sadel som inte innebär någon extrakostnad och en Brooks sadel (en för dam och en för herr) som kostar 700 kr och väger lite mer än Bromptons. Jag tycker om Brooks sadel. För er som inte känner till Brooks så är det ett engelskt märke som producerar skinnsadlar. De är otroligt fina och exklusiva. Men det blir en Brompton sadel för mig!
Brompton-standard-sadel
  • Däck: Tre olika val igen: Bromptondäck och två olika däck från Schwalbe (Marathon eller kojak). Jag kommer att välja kojak, den är lättare och däcket är slicks.
Brompton_kojak_dack
  • Bellysning och väskor: Ingenting tack… Jag har redan mina grejer!
  • Till slut finns det en version superlight som heter version E. Man kan lägga till fram och bak gaffel i titan. Den versionen är lite dyr men det ska bli min julklapp: Tack mig 🙂

Vi ses snart lilla älskling!