Här kommer äntligen resultaten

Två veckor har gått och jag har ännu inte rapporterat mina resultat…

Jag har en bra ursäkt: Jag gifte mig helgen efter och hade massor av gäster från Frankrike att ta hand om 🙂

941134_539554859419834_237253228_n

Först, det gick inte så bra på halvmaraton dagen innan och jag var ganska besviken, men Dagen D var mina ben inte så trötta längre och jag kastade mig in i loppet med ett leende. Det var en jättesolig dag men jättevindig också! Första varvet skapades en grupp av ca 10 personer och alla obesvarade varandra. Under andra varvet accelererade en kille, en andra följde med och jag gjorde samma sak. Tack vare stark medvind cyklade vi jättesnabbt men vi fick sakta in för att inte köra på bilarna.

Efter några sekunder var vi bara två kvar, och jag vände mig om för att se var de andra var. De var 200 till 300 meter bort. Vi förstod båda två utan att prata med varandra att vi båda hade en chans att vinna. Vi samarbetade därför, en i taget drog längst fram och sen byttes vi av.

428415_566971513323295_657049812_n

Utan mina 6 växlar skulle jag aldrig ha kunnat hänga på den andra tävlande. När vi var 200 meter från mål accelererade jag. 50 meter från mål upptäckte jag till min förvåning att den andra killen inte hängt med. Och så blev jag svensk mästare!

JAG ÄR SVENSK MÄSTARE =)

936815_10152290056640476_1693302191_n

Nästa etapp: VM i svenska färger. Du gamla du fria

308538_566971549989958_1685892390_n

Mina första intryck

Jag har nu provcyklat min Brompton i två veckor (jag har fortfarande inte tagit något foto, fy på mig…) och här är mina första intryck.

Vad gäller växlarna, det är första gången jag provar en Brompton med 6 växlar, och jag kan berätta att jag verkligen är övertygad. Det har varit och är fortfarande svårt att vänja sig vid att växlingen är så annorlunda på en Brompton. På grund av Bromptons speciella konstruktion känns det som att växlarnas position är tvärt emot en ”vanlig” cykel. Men de tre principiella högra växlarna erbjuder stor variation och de tre växlarna på vänster sida gör att man lätt kan nyansera de två principiella växlarna. Jag måste säga att den högsta växeln ger ett stort motstånd och jag har lätt kunnat följa, och hålla samma hastighet, som cyklister på mer sportiga cyklar.

Jag har valt den stummaste bakfjädringen för att få en sportigare känsla. Detta gör cykeln mer effektiv och snabb, men dämpningen på kullersten eller väldigt ojämna gator blir också väldigt stum.

Den svarta färger är diskret, precis som jag ville ha den. Men titan-detaljerna ger en lite mer unik känsla.

Schwalbe Kojak-däcken är verkligen effektiva och man känner verkligen att motståndet är minimalt.

 

 

 

Datumet för SM Brompton 2013 är bestämt!

Det har tagit lång tid men äntligen har vi fått ett datum för SM Brompton 2013.

bromptonsm1

Brompton SMkommer gå av stapeln den 05 maj 2013 på Djugården, Stockholm. Det kommer bliv två var runt ön på gång-och cykelvägar och circka 10km.

Det finns bara ett problem för mig: det är dagen efter halvamaraton Kungsholmen runt. ”Zut” kan man säga på franska, det är inte ett fult ord men det betyder samma sak.

Jag hoppas att mina ben orkar båda dagarna och kanske skulle det vara en bra idé att be till Gud i den söta engelska kyrkan som är också ligger i Djugården.. 🙂

engelskakyrkan

 

Min träning

Som jag tidigare skrivit är mitt mål i år att tävla i Brompton SM och VM men jag har också två andra mål: slå mitt löparrekord på milen och halvmaraton. För milen finns hässelbyloppet (den snabbaste milen i Sverige) och jag kommer att göra Kungsholmen runt och DN Stockholm halvmaraton. Jag har aldrig sprungit Kungsholmen runt så vi får se hur det går!
Men i alla fall, hur kan jag träna inför Brompton SM och VM?
Tävlingarna är 13 km långa… och mitt jobb ligger precis 13 kilometer från mitt hem: vilken tur 🙂
karta2
Så jag kommer att cykla till och från jobbet varje dag (utom två gånger då jag springer fram och tillbaka istället).
Jag tränar också varje lördag med Hässelby Friidrottsklubb och om jag cyklar dit blir det 13 km enkel väg 🙂
Jag ska använda min Brompton en eller två gånger per vecka för att vänja mig innan tävlingarna men inte slita för mycket på den.
 

 

SM

Den 9 juni 2010 gick det första SM Brompton! Det var under cykelfestivalen i Göteborg.

BromptonSM

Tävlingen är 13 km cykling med sedvanlig Le Mans-start ( en referens till motorcykeltävlingen i Le Mans I frankrike där förarna måste springa några meter innan det hoppar upp på sina fordon och åker iväg).

Titta här: Videon från starten

Vad rolig eller hur???? Blir ni sugna? Det blir i alla fall jag!

23 riktiga tuffa och coola tävlande kastar sig alltså på sina cyklar, vecklar ut dem och cyklar 13 km. Alla deltagare måste klä på sig i kavaj eller liknande i typisk brittisk stil.

Vinnarna från 2012:

Arvid Boström med 30,02 min och Heli Rosendhal med 32,16 min

De vann  resan och deltagandet i Brompton VM i Oxford England och priser från Schwalbe och Brooks.

BNCvinnare2012

Det är ännu inte bestämt var årets tävling ska hållas.

Det krävs förberedelse! Shopping för att hitta all utrustning och hård träning: Jag berättar om det i framtiden inlägg.

 

Sälja sin Brompton

Jag vet vad ni tänker: ”vilken konstig kille, han vill redan sälja sin cykel tre veckor efter att han har fått den…”

såld

Jag vill inte sälja min cykel, eller inte nu i alla fall…

Men man måste alltid tänka så innan man köper en cykel:

Varför vill jag en cykel?

Är det en bra cykel?

Är det ett bra märke?

Och om man efter några veckor eller några år vill byta sin cykel måste det vara lätt att sälja den utan problem!

blocket

 

Och Brompton är det märke som säljer lättaste….Man kommer inte att tjäna pengar men man kommer inte att förlora mycket pengar heller!

Efterfrågan är större än utbudet!

 

 

 

Enfin en français

Nous y voilà! Après des demandes répetées de nos chers compatriotes expatriés, nous commençons enfin à rédiger une partie de nos articles en français. On se confronte maintenant à quelques petits problèmes techniques liés aux claviers respectifs français et suèdois. On a débuté ce blog (et site lié) avec des ordinateurs reliés à des claviers français. C’était un peu relou d’écrire des å, ö, ä tous les 3 mots avec des copier/coller. Alors on s’est adapté, on a investit, notamment dans des ordinateurs portables suédois, et nous sommes maintenant face au problème inverse, le ç, les é, è et à entre autres sont chiants,.. Alors on anticipe en vous informant qu’il n’y aura désormais plus de ç mais des c tout court dans nos textes, comme le dit la chanson on ne parlera plus de garçons mais de garcons, etc… Les accents quant à eux apparaîtront selon notre motivation. Alors pas de messages inutiles pour nous rappeller les règles d’ortographe, on fait ce qu’on peut!

Ceci dit, ce blog traite et traitera de ce que l’on aime, à savoir le vélo. Nous sommes pour l’instant 2 personnes à rédiger ce blog: Yoann (moi-même) et Serge. On a chacun nos spécialités dans le vélo. Serge parle principalement des vélos pliants Brompton et de sa préparation pour les championnats du monde de Brompton (et oui ca existe!) et je m’occupe en priorité de ce qui touche au vtt et aux questions d’actualité cycliste à Stockholm. Tout un programme et en fin de compte un réel plaisir que de pouvoir écrire un peu en francais… Non pas en français, en francais.

A très bientôt pour enfin entrer dans le vif du sujet!

cykelbana

Min älskade

Äntligen…

Eller redan, kan man säga, det gick snabbare än jag trodde (lite drygt en månad) men nu är den min!

20130117_172704

Jag är glad att ha fått den, jag kan titta på den, montera och demontera den, men det är en konstig känsla. En cykel är gjord för att cykla på och min Brompton kommer att samla damm. Vi är i mitten av januari, mitt i vintern, och om det finns en nackdel med Bromptoncyklar så är det just det: den är inte alls gjord för vintern. Däremot har jag sett en modig kille eller kanske snarare galen, för en vecka sedan som cyklade på sin Brompton. Jag är inte så modig och min älskade ska stanna hos mig ett tag.

Cykeln är svart som jag redan berättat men fram- och bakgafflar är av titan och därför grå.

20130117_173028 (1)

Den är ganska lätt för en 6-växlad cykel: 10.58 kg!

20130117_173011

20130117_172935

Nu ser jag ännu mer fram emot våren och att snön försvinner.

So British

För mig representerar Brompton idéen av England

union jack

 

Det är lite som att man kan vara engelsk bara genom att cykla, man blir elegant och raffinerad men samtidigt verkligen annorlunda. Att äga en Brompton är att vara i en liten exklusiv grupp.
För mig som fransman är England framför allt fienden: Napoléon-Nelson, det hundraåriga kriget, Shakespeare-Molière, rugby…
Men det är också ”dandy”! Elegans i kläder och attityd. Brompton är verkligen en dandy.

 

dandy

Förbättra cykeltrafiken i Stockholm

Vi vill hjälpa Stockholm kommun att förbättra cykeltrafiken. Med hjälpen av den här bloggen vill vi ta reda på känsliga och fårliga cykelområden runt omkring i kommunen. Med vår egen erfarenhet av cykelbanorna och era kommentarer kommer vi att samla så många fårliga punkter som möjligt, föreslå lösningar och kommunicera resultatet till Stockholm kommun för att förbättra cykelbanors nätverk.

Vi har sett på många bloggar cyklister som klagar på förhållande på vissa cykelbanor. Vi måste gå vidare i tanken och ge verktyg  till dom som bestämmer ändringarna angående cykeltrafik.

Om du känner till ett farligt ställe nånstans i Stockholm, tex på väg till jobbet, lämna en kommentar eller skicka mejl till oss. Du är välkommen att detaljera problemet, bifoga bild om möjligt, och resten tar vi hand om. Vi kommer att informera er regelbundet med utvecklingen och eventuella feedbacks från kommunen.

Alla måste bidra till cykeltrygghet i Stockholm!

 

Vilken Brompton ska det bli?

Jag kommer att sätta ihop min egen Brompton och välja bland olika detaljer.
När man bygger sin egen cykel man måste tänka om olika saker: pris, vikt och design.
logo brompton
  • Styre: Fyra olika val (S, M, P och H). Jag tycker inte om P-styre (konstig design), och jag är ganska kort så jag behöver inte ett H-styre. Som jag sa i min första post är mitt mål att cykla SM och VM i Brompton så naturligtvis det blir ett S-Styre. Den är sportig och lättare.
             Obs: Det finns ingen extra kostnad mellan dem olika styre.
Brompton-S-styre1
  • Växlar: Fyra olika val (1, 2, 3 och 6). Det finns igen chans att jag väljer 1 eller 2 växlar, det är inte tillräckligt för det jag vill göra. Att välja 6 växlar kostar dubbelt så mycket som 3 växlar (så enkelt! 1400 eller 700kr) och väger bara 182 g mer. Jag ska välja 6 växlar, det är viktig för mig att ha många växlar.
Brompton-6-växlar-nav
  • Stänkskärmar och Pakethållare: Stänkskärmar… Vi bor i ett land där vi inte har något val. De kostar 600kr och väger 285g.  För mitt ändamål behöver jag ingen pakethållare. Jag har en snedväska som jag verkligen gillar.
Brompton-Version-L
  • Färg: Det finns verkligen jättefina färger (15 stycken), min favorit är orange (vilken dålig smack skulle vissa säga, vilken orginalitet skulle andra säga). Jag tycker att orange är en ljus, glada och unik färg och den påminner mig om trevliga minnen. MEN (det fins alltid ett men!) jag är en resonabel kille och jag vill ha en neutral färg. Jag kommer att välja svart därför att det är fint och gratis. Det finns fyra gratis färger (svart, vit, turkos och hot pink, de andra färgerna kostar 400). Obs: Man kan också välja en annan färg på styrstam och gaffel.
Br-black
  • Sadelstolpe: Tre olika val. En för korta personer, en för mellanlånga och en för långa. Det är enkelt för mig… Det blir den första (den där var lätt att välja!)
Brompton-standard-sadelstolpe
  • Sadel: Tre olika val. En Brompton sadel som inte innebär någon extrakostnad och en Brooks sadel (en för dam och en för herr) som kostar 700 kr och väger lite mer än Bromptons. Jag tycker om Brooks sadel. För er som inte känner till Brooks så är det ett engelskt märke som producerar skinnsadlar. De är otroligt fina och exklusiva. Men det blir en Brompton sadel för mig!
Brompton-standard-sadel
  • Däck: Tre olika val igen: Bromptondäck och två olika däck från Schwalbe (Marathon eller kojak). Jag kommer att välja kojak, den är lättare och däcket är slicks.
Brompton_kojak_dack
  • Bellysning och väskor: Ingenting tack… Jag har redan mina grejer!
  • Till slut finns det en version superlight som heter version E. Man kan lägga till fram och bak gaffel i titan. Den versionen är lite dyr men det ska bli min julklapp: Tack mig 🙂

Vi ses snart lilla älskling!

 

 

skapa din egen Brompton

Man kan nästan säga att det finns en Brompton för varje person: Din cykel kan bli unik…

brompton smart idé

Man kan köpa en som redan är färdig eller sätta ihop sin egen cykel igenom olika detaljval. Man kan välja färg, styre, stänkskärmar, pakethållare, växlar (0,2,3,6), belysning, däck, sadel, osv…

Se upp! Om man vill sätta ihop sin egen Bromptom tar det lite tid. Brompton har blivit mer och mer populärt och beroende på årstid kan det dröja mellan 1 och 3 månader!

Jag välkomnar er att kolla den här länken. Där finns alla detaljer och förklaringar av skillnaderna mellan dem.