Magic Lördag hos Fix my Bike!

Fix my Bike fyller snart 6 år, det är snart Jul och hösten är otrolig fin för att vara Sverige. Det räcker för oss för att organisera den första Magic Lördag hos Fix my Bike!

Från kl.10 lördag 12 December och fram till kl.15 kommer vi att köra med sinnessjuka erbjudanden med bland annat:

• Upp till 40% rabatt på Kona cyklar 2015 och tidigare årsmodell
  • 10% rabatt på alla Kona cyklar 2016, även beställningar
  • 10% på alla Bromptoncyklar och 15% på Brompton originaltillbehör
  • Upp till 50% rabatt på tillbehör
  • Och mycket mycket mer…

Utöver kanonpriser kommer vi också att bjuda på glögg, öl, snacks och en bra stund med oss för att snacka cykel och annat.

Följ oss på Instagram @fixmybike före lördag 12 december! Vi kommer att lotta ut en Instagram följare lördag kl.14 som kommer att vinna ett presentkort på 1000:-!

Grupptest med oss i Hellas gården den 1 juli

Sommaren verkar äntligen vara här! Det tänkte vi på Fix My Bike fira med en cykelkväll tillsammans med er!
Ni kommer att kunna hyra cyklar av oss till det vanliga priset 500 kronor, skillnaden denna gång är att våran medarbetare Alexander (killen på bilden), tidigare svensk mästare och landslags cyklist i Downhill kommer vara er guide för kvällen!

Alex 1
Datum är satt till 1/7 kl 16, där vi åker från butiken ut till Hellas gården! Här ser du vilka cyklar du kommer att testa!

Minsta antal platser är 3 och Max 5 – Kontakta oss via telefon (086434558) eller mejl (info@fixmybike.se) för att boka plats!

Väl mött

Fix My Bike gänget

Jesper testade Processen 111… och Downhill i Järvsö!

20141004_134343-576x1024I Järvsö var det förvisso säsongsavslutning inför vintersäsongen, men för mig var det PREMIÄR för att cykla Downhill… Och vilken premiär sen…

Att man i ”mogen” ålder kan börja köra Downhill på cykel är underbart!

Jag har åkt en del skidor genom åren och vistats vintertid i en miljö med liftar och pister av olika svårighetsgrad. Att kunna göra samma sak under andra delar av året, fast på cykel istället för skidor, öppnar upp helt nya möjligheter. Det var en fantastisk upplevelse!

Det hela började en fredag i början av oktober. Vi packade bilen och släpet med 5 stycken av nästa säsongs (2015) fulldämpade Kona cyklar och begav oss mot Hälsingland och Järvsö JBP. Integralhjälmen och skidglasögonen var också med. Övriga skydd fanns att hyra på plats.

Nästa morgon var det äntligen dags… I strålande sol gjorde vi först en noggrann genomgång av cyklarna, pedaler skruvades på, sadlar justerades och däck pumpades med rätt tryck m.m. Även dämpningen gicks igenom och justerades. Jag blev tilldelad en Kona Process 153 DL med 27,5 tums hjul.

Sedan var det dags att rulla ner mot liftstationen och prova ut skydd och skaffa liftkort. Jag fick flashbacks från ungdomen då jag spelade lite ishockey.

Man har skydd nästan överallt, det kändes tryggt när jag tittade upp mot backarna där vi skulle åka…

Och nu börjar äventyret! Att åka tvåsitsig sittlift och samtidigt få med sig sin cykel…

Med något höjd puls närmade jag mig liften och fick förklarat hur det skulle gå till, även liftpersonalen fick veta att det var första gången för mig… Och min knallgröna cykel var med, den skulle få hänga på två krokar vid sidan av sitsen… Och det gick bra!

Cykeln och jag klarade även av att kliva av när vi nått toppen…

Så var det dags att påbörja färden ner. Systemet i Järvsö är uppbyggt ungefär på samma sätt som pisterna i en slalombacke d.v.s. det är olika svårighetsgrader. Största skillnaden är att här kör man mer i skogen. Jag började såklart med den lättaste leden, ”Monica” (Grön). Känslan av att rulla utför slingrande, böljande skogsstigar är svår att beskriva. Det måste upplevas!

Vartefter jag blev säkrare på cykeln så vågade jag så småningom testa lite svårare leder. Det var hela tiden nya utmaningar, med doserade kurvor och ibland lite mer tekniska partier. Inte helt enkelt såklart för en nybörjare, men otroligt kul. När det var dags för lunch var jag genomsvettig och överlycklig. Vi fortsatte sen tills liften stängde…

Nästa morgon var det dags att testa en annan cykel. Låt mig presentera min nya bästis:

Kona Process 111 (2015), med 29 tums hjul. Jag kände mig förvisso lite säkrare i sadeln efter en dags träning, men upplevde ändå en skillnad i hur cykeln reagerade i backarna. I mitt tycke kändes den mer förlåtande för en nybörjare, speciellt när man kör över stockar och stenar samt i de branta partierna.

Sånt här handlar givetvis om personligt tycke och smak men för mig kändes den perfekt och vi kom riktigt bra överens! Detta innebar att jag vågade ta ut svängarna ytterligare och ge mig på lite svårare leder. Från den gröna ”Monica” till de lite svårare, blåa, ”Barbro” och ”Manolito” m.fl. Speciellt ”Manolito” var en utmaning då den var ganska teknisk. Men på tredje försöket så klarade jag den utan att stanna upp. Och var supernöjd!

Nästa år blir det förhoppningsvis även de röda lederna och någon gång i framtiden kanske en svart…

Slutligen: Att cykla Downhill är något jag verkligen kan rekommendera, och Järvsö JBP var perfekt då det fanns leder som passar alla. Från nybörjare som jag själv, till de mest avancerade.

Nu längtar jag bara till våren då de öppnar igen!

VM resultat

Snabb uppdatering frän helgens tävling. jag slutade 12e vilket jag är nöjd med !

Jag återkommer med mer detaljer senare men det var en otrolig upplevelse.

Här kan ni ser en rolig video från tävlingen

Här kommer äntligen resultaten

Två veckor har gått och jag har ännu inte rapporterat mina resultat…

Jag har en bra ursäkt: Jag gifte mig helgen efter och hade massor av gäster från Frankrike att ta hand om 🙂

941134_539554859419834_237253228_n

Först, det gick inte så bra på halvmaraton dagen innan och jag var ganska besviken, men Dagen D var mina ben inte så trötta längre och jag kastade mig in i loppet med ett leende. Det var en jättesolig dag men jättevindig också! Första varvet skapades en grupp av ca 10 personer och alla obesvarade varandra. Under andra varvet accelererade en kille, en andra följde med och jag gjorde samma sak. Tack vare stark medvind cyklade vi jättesnabbt men vi fick sakta in för att inte köra på bilarna.

Efter några sekunder var vi bara två kvar, och jag vände mig om för att se var de andra var. De var 200 till 300 meter bort. Vi förstod båda två utan att prata med varandra att vi båda hade en chans att vinna. Vi samarbetade därför, en i taget drog längst fram och sen byttes vi av.

428415_566971513323295_657049812_n

Utan mina 6 växlar skulle jag aldrig ha kunnat hänga på den andra tävlande. När vi var 200 meter från mål accelererade jag. 50 meter från mål upptäckte jag till min förvåning att den andra killen inte hängt med. Och så blev jag svensk mästare!

JAG ÄR SVENSK MÄSTARE =)

936815_10152290056640476_1693302191_n

Nästa etapp: VM i svenska färger. Du gamla du fria

308538_566971549989958_1685892390_n

Mina första intryck

Jag har nu provcyklat min Brompton i två veckor (jag har fortfarande inte tagit något foto, fy på mig…) och här är mina första intryck.

Vad gäller växlarna, det är första gången jag provar en Brompton med 6 växlar, och jag kan berätta att jag verkligen är övertygad. Det har varit och är fortfarande svårt att vänja sig vid att växlingen är så annorlunda på en Brompton. På grund av Bromptons speciella konstruktion känns det som att växlarnas position är tvärt emot en ”vanlig” cykel. Men de tre principiella högra växlarna erbjuder stor variation och de tre växlarna på vänster sida gör att man lätt kan nyansera de två principiella växlarna. Jag måste säga att den högsta växeln ger ett stort motstånd och jag har lätt kunnat följa, och hålla samma hastighet, som cyklister på mer sportiga cyklar.

Jag har valt den stummaste bakfjädringen för att få en sportigare känsla. Detta gör cykeln mer effektiv och snabb, men dämpningen på kullersten eller väldigt ojämna gator blir också väldigt stum.

Den svarta färger är diskret, precis som jag ville ha den. Men titan-detaljerna ger en lite mer unik känsla.

Schwalbe Kojak-däcken är verkligen effektiva och man känner verkligen att motståndet är minimalt.

Datumet för SM Brompton 2013 är bestämt!

Det har tagit lång tid men äntligen har vi fått ett datum för SM Brompton 2013.

bromptonsm1

Brompton SMkommer gå av stapeln den 05 maj 2013 på Djugården, Stockholm. Det kommer bliv två var runt ön på gång-och cykelvägar och circka 10km.

Det finns bara ett problem för mig: det är dagen efter halvamaraton Kungsholmen runt. ”Zut” kan man säga på franska, det är inte ett fult ord men det betyder samma sak.

Jag hoppas att mina ben orkar båda dagarna och kanske skulle det vara en bra idé att be till Gud i den söta engelska kyrkan som är också ligger i Djugården.. 🙂

engelskakyrkan

Datumet för VM brompton är bestämt

Nytt angående Brompton VM 2013: Nytt datum, ny plats och nytt tävlingsmoment!bromptonvm13

Eventet kommer att gå av stapeln den 27 och 28 juli 2013 på Goodwood Motor Circuit i Södra England (titta på kartan).

bromptonvm13

Brompton har slagit på stort… på den kända banan!

Som tidigare kommer det att bli olika tävlingar: VM Brompton (lite längre i  år: 15,2km), Brompton sprint (500m). Nyheten är Brompton eliminator (man cyklar i grupp och efter varje varv är den sista personen eliminerad!). Och Brompton Treble (den som har de bästa resultaten från alla tävlingar).

Evenemanget har en festivalstämning (man kan tälta på plats) och inte en stor sporttävling. Jag ser oerhört mycket fram emot

Min träning

Som jag tidigare skrivit är mitt mål i år att tävla i Brompton SM och VM men jag har också två andra mål: slå mitt löparrekord på milen och halvmaraton. För milen finns hässelbyloppet (den snabbaste milen i Sverige) och jag kommer att göra Kungsholmen runt och DN Stockholm halvmaraton. Jag har aldrig sprungit Kungsholmen runt så vi får se hur det går!
Men i alla fall, hur kan jag träna inför Brompton SM och VM?
Tävlingarna är 13 km långa… och mitt jobb ligger precis 13 kilometer från mitt hem: vilken tur 🙂
karta2
Så jag kommer att cykla till och från jobbet varje dag (utom två gånger då jag springer fram och tillbaka istället).
Jag tränar också varje lördag med Hässelby Friidrottsklubb och om jag cyklar dit blir det 13 km enkel väg 🙂
Jag ska använda min Brompton en eller två gånger per vecka för att vänja mig innan tävlingarna men inte slita för mycket på den.

VM

Jag vet, jag vet, det verkar vara ett dumt koncept… Men skratta inte det är jätteseriöst 🙂

vmbrompton

Det här året blir det 8e VM i Brompton! Det händer i mitten av augusti nära Oxford England (titta  på kartan).

Det viktigaste: vara där och ha kul!

Deltagare från hela världen (34 nationaliteter), originella och knasiga kostymer, fina presenter, många animationer (tävling i att fälla upp och fälla ihop en Brompton, försäljningsstånd,..).

vmbrompton2

Jag tycker att det är härligt att se hur roligt alla tycker att det är. Alla lägger ner stor möda på att hitta knasiga dräkter, göra roliga intervjuer och annat kul innan tävlingsstarten, men så fort startskottet går blir det allvar mitt i det roliga: att ha en bra utklädnad och att prestera i loppet är mycket viktigt.

Tävlingen är 13 km cykling med sedvanlig Le Mans-start men det fanns också en sprint och en maraton brompton tävling.

Förra årets VM på videon. Helt underbart!

SM

Den 9 juni 2010 gick det första SM Brompton! Det var under cykelfestivalen i Göteborg.

BromptonSM

Tävlingen är 13 km cykling med sedvanlig Le Mans-start ( en referens till motorcykeltävlingen i Le Mans I frankrike där förarna måste springa några meter innan det hoppar upp på sina fordon och åker iväg).

Titta här: Videon från starten

Vad rolig eller hur???? Blir ni sugna? Det blir i alla fall jag!

23 riktiga tuffa och coola tävlande kastar sig alltså på sina cyklar, vecklar ut dem och cyklar 13 km. Alla deltagare måste klä på sig i kavaj eller liknande i typisk brittisk stil.

Vinnarna från 2012:

Arvid Boström med 30,02 min och Heli Rosendhal med 32,16 min

De vann  resan och deltagandet i Brompton VM i Oxford England och priser från Schwalbe och Brooks.

BNCvinnare2012

Det är ännu inte bestämt var årets tävling ska hållas.

Det krävs förberedelse! Shopping för att hitta all utrustning och hård träning: Jag berättar om det i framtiden inlägg.

Sälja sin Brompton

Jag vet vad ni tänker: ”vilken konstig kille, han vill redan sälja sin cykel tre veckor efter att han har fått den…”

såld

Jag vill inte sälja min cykel, eller inte nu i alla fall…

Men man måste alltid tänka så innan man köper en cykel:

Varför vill jag en cykel?

Är det en bra cykel?

Är det ett bra märke?

Och om man efter några veckor eller några år vill byta sin cykel måste det vara lätt att sälja den utan problem!

blocket

Och Brompton är det märke som säljer lättaste….Man kommer inte att tjäna pengar men man kommer inte att förlora mycket pengar heller!

Efterfrågan är större än utbudet!

Min älskade

Äntligen…

Eller redan, kan man säga, det gick snabbare än jag trodde (lite drygt en månad) men nu är den min!

20130117_172704

Jag är glad att ha fått den, jag kan titta på den, montera och demontera den, men det är en konstig känsla. En cykel är gjord för att cykla på och min Brompton kommer att samla damm. Vi är i mitten av januari, mitt i vintern, och om det finns en nackdel med Bromptoncyklar så är det just det: den är inte alls gjord för vintern. Däremot har jag sett en modig kille eller kanske snarare galen, för en vecka sedan som cyklade på sin Brompton. Jag är inte så modig och min älskade ska stanna hos mig ett tag.

Cykeln är svart som jag redan berättat men fram- och bakgafflar är av titan och därför grå.

20130117_173028 (1)

Den är ganska lätt för en 6-växlad cykel: 10.58 kg!

20130117_173011

20130117_172935

Nu ser jag ännu mer fram emot våren och att snön försvinner.

Viktig eller inte?

Den är det första som vi ser, det är den som ger karaktär till din cykel… Jag pratar om färgen!
Är den viktig eller inte?
Neutral eller flashy färg?
brompton färg
Alla har förstås sin egen åsikt! Men även för dem tuffaste är färgen den första detaljen man väljer.
Jag har valt svart därför att det matchar min byxor 😉  Svart är färgen som passar ihop med allt, och det är lättare att sälja en svart cykel (jag ska skriva om det i en framtida post).

Ni kan gärna kolla på den här länken. Man kan se alla färg som finns.