Här kommer äntligen resultaten

Två veckor har gått och jag har ännu inte rapporterat mina resultat…

Jag har en bra ursäkt: Jag gifte mig helgen efter och hade massor av gäster från Frankrike att ta hand om 🙂

941134_539554859419834_237253228_n

Först, det gick inte så bra på halvmaraton dagen innan och jag var ganska besviken, men Dagen D var mina ben inte så trötta längre och jag kastade mig in i loppet med ett leende. Det var en jättesolig dag men jättevindig också! Första varvet skapades en grupp av ca 10 personer och alla obesvarade varandra. Under andra varvet accelererade en kille, en andra följde med och jag gjorde samma sak. Tack vare stark medvind cyklade vi jättesnabbt men vi fick sakta in för att inte köra på bilarna.

Efter några sekunder var vi bara två kvar, och jag vände mig om för att se var de andra var. De var 200 till 300 meter bort. Vi förstod båda två utan att prata med varandra att vi båda hade en chans att vinna. Vi samarbetade därför, en i taget drog längst fram och sen byttes vi av.

428415_566971513323295_657049812_n

Utan mina 6 växlar skulle jag aldrig ha kunnat hänga på den andra tävlande. När vi var 200 meter från mål accelererade jag. 50 meter från mål upptäckte jag till min förvåning att den andra killen inte hängt med. Och så blev jag svensk mästare!

JAG ÄR SVENSK MÄSTARE =)

936815_10152290056640476_1693302191_n

Nästa etapp: VM i svenska färger. Du gamla du fria

308538_566971549989958_1685892390_n

Mina första intryck

Jag har nu provcyklat min Brompton i två veckor (jag har fortfarande inte tagit något foto, fy på mig…) och här är mina första intryck.

Vad gäller växlarna, det är första gången jag provar en Brompton med 6 växlar, och jag kan berätta att jag verkligen är övertygad. Det har varit och är fortfarande svårt att vänja sig vid att växlingen är så annorlunda på en Brompton. På grund av Bromptons speciella konstruktion känns det som att växlarnas position är tvärt emot en ”vanlig” cykel. Men de tre principiella högra växlarna erbjuder stor variation och de tre växlarna på vänster sida gör att man lätt kan nyansera de två principiella växlarna. Jag måste säga att den högsta växeln ger ett stort motstånd och jag har lätt kunnat följa, och hålla samma hastighet, som cyklister på mer sportiga cyklar.

Jag har valt den stummaste bakfjädringen för att få en sportigare känsla. Detta gör cykeln mer effektiv och snabb, men dämpningen på kullersten eller väldigt ojämna gator blir också väldigt stum.

Den svarta färger är diskret, precis som jag ville ha den. Men titan-detaljerna ger en lite mer unik känsla.

Schwalbe Kojak-däcken är verkligen effektiva och man känner verkligen att motståndet är minimalt.

 

 

 

Datumet för SM Brompton 2013 är bestämt!

Det har tagit lång tid men äntligen har vi fått ett datum för SM Brompton 2013.

bromptonsm1

Brompton SMkommer gå av stapeln den 05 maj 2013 på Djugården, Stockholm. Det kommer bliv två var runt ön på gång-och cykelvägar och circka 10km.

Det finns bara ett problem för mig: det är dagen efter halvamaraton Kungsholmen runt. ”Zut” kan man säga på franska, det är inte ett fult ord men det betyder samma sak.

Jag hoppas att mina ben orkar båda dagarna och kanske skulle det vara en bra idé att be till Gud i den söta engelska kyrkan som är också ligger i Djugården.. 🙂

engelskakyrkan

 

Parallellslalom i Hammarbybacken!

Äntligen händer det något roligt i området! Jag får åka parallellslalom i Hammarbybacken imorgon söndag 7 april. Som ni ha säkert sett, det finns snö kvar så tävlingen kommer och hålla plats på skidbacken. Det ser jag mycket framemot! Däremot måste man fundera på utrustningen, och framför allt däck. Dubbat eller odubbat? Hur brett? Vilket mönstret?

Jag kollade lite på väderprognos och SMHI lovar mulet/sol och +4 grader, med andra ord en FinSvenskSommarDag, en FSSD brukar man säga.. Det är tillräckligt mycket för att hoppas att banan kommer inte att bli isig men istället ganska mjuk. All right, det är bestämt, odubbat!

Jag tänkte egentligen satsa på ett par Schwalbe Dirty Dan, gjort för mycket blöta förhållanden.

20130406_142603

 

20130406_142633

Mycket fina och rätt småla för att vara downhill/allmountain däck, bara 26″x2.00. Däremot sitter de mycket stadigt i slam.

Min strategi är enkel, jag har valt de bästa däcken, jag är laddad och gillar snö. All in och vi får väl se hur jag klarar det!

Ni är välkomna imorgon från kl.13:00 på Hammarbybacken för att deltaga eller titta på några glada cykelentusiaster på snö. Ni ska inte glömma era Dirty Dan för tillfälle!

Datumet för VM brompton är bestämt

Nytt angående Brompton VM 2013: Nytt datum, ny plats och nytt tävlingsmoment!bromptonvm13

Eventet kommer att gå av stapeln den 27 och 28 juli 2013 på Goodwood Motor Circuit i Södra England (titta på kartan).

bromptonvm13

Brompton har slagit på stort… på den kända banan!

Som tidigare kommer det att bli olika tävlingar: VM Brompton (lite längre i  år: 15,2km), Brompton sprint (500m). Nyheten är Brompton eliminator (man cyklar i grupp och efter varje varv är den sista personen eliminerad!). Och Brompton Treble (den som har de bästa resultaten från alla tävlingar).

Evenemanget har en festivalstämning (man kan tälta på plats) och inte en stor sporttävling. Jag ser oerhört mycket fram emot

 

”En liten utmaning” – Test Kona Tanuki Del 1

Idag var en riktig fin dag, +2 grader och sol, en svensk vårdag med andra ord. Vi passade på att cykla lite i skogen som vi tycker om. Men idag var ingen vanlig dag for the Fix my Bikes crew. Det var första dagen i butikens historia som vi var ute för att testa nya cyklar och skriva lite recensioner. Vi tänkte själva börja testa de flesta cyklarna vi har i butiken, så vi vet precis vad vi säljer och vi kan godkänna själva kvaliteten utan att lita på tillverkarens råd och beskrivning.

Dagens cykel var en Kona Tanuki 2013, en prisvärd 26″ heldämpad MTB tänkt för lätt freeride, hård cross country, eller båda och! För att kunna testa den var vi tvungna att byta originaldäck mot dubbdäck, och det var ingen lyx direkt, skogen är som en stor isbit just nu.

Isig ride, Hellas gården
Ludo tar sig fram på isen

 

Så vi började från Hammarby Sjöstad vid 3 tiden, och trampade hårt mot Hellasgården. Första känslan när man trampar på Tanuki är mycket positiv. Vi är vana att cykla på mycket dyrare och bättre utrustade cyklar, men man känner sig ändå rätt trygg och nöjd med växlingen (Shimano Deore / Acera) och bromsningen (vanliga Shimano hydrauliska skivbromsar). Jag kände bara att bakdämpningen var lite mjuk för min smak men jag upptäckte senare att inställningen var dålig för min vikt, mitt eget fel. Man har möjlighet att pumpa upp dämpningen (Rock Shox Monark) för att få den styvare, så det saknade bara några bar. Och som en riktig amatör hade jag glömt att ta en dämpningspump med mig. Every day is a learning day…

Vi cyklade upp den gula banan, runt Källtorpssjön, med mycket isiga och svåra delar, speciellt i början. Det var då vi träffade ett par som promenerade på samma stig. Killen tänkte väl att det var som en liten utmaning att cykla vid den här årstiden. Tjejen tyckte att det var svårt att bara gå, så vi måste ha varit galna för att cykla runt här.

Ludo på den gula med Kona Tanuki
Ludo på den gula med Kona Tanuki

Ändå har vi klarat det utan större problem. Bromsarna på Tanukin är vassa på tekniska delar, men saknar lite grepp vid hög fart och längre nedförsbacke, utan att bli dåliga förstås. Man behöver bara trycka lite hårdare på handtaget när skivorna värms upp. Ställningen på cykeln känns bra. Lite framåtlutad så man har lite kraft i benen på enklare sträckor, men ändå bekvämt nedförsbacke.

Efter lite jämförelse konstaterar vi att man får mycket mer Tanuki för pengarna 2013 än tidigare. Tanuki 2012 till exempel är utrustad med en no name bakdämpning och en Rock Shox Tora fram. 2013 får som sagt en Rock Shox Monark bak och Sektor 130mm fram. Mycket bättre komponenter för samma pengar, och snyggare färg också, matt svart, som Batman, tufft.

Vi måste ta ut Tanukin minst en gång till med rätt justeringar på bakdämpningen och snabbjustera framväxeln som rörde lite på sig under resan. Annars har det hittills varit en mycket bra upplevelse med en stabil och lättcyklad mountain bike. Trygg och bekväm i tekniska kurvor, man får rätt känsla mycket snabb, och det för mycket lite pengar.

Kona Tanuki gillar tekniska stigar
Kona Tanuki gillar tekniska stigar

Stay tuned för andra delen av Kona Tanukis test här i Stockholm 😀

 

Min träning

Som jag tidigare skrivit är mitt mål i år att tävla i Brompton SM och VM men jag har också två andra mål: slå mitt löparrekord på milen och halvmaraton. För milen finns hässelbyloppet (den snabbaste milen i Sverige) och jag kommer att göra Kungsholmen runt och DN Stockholm halvmaraton. Jag har aldrig sprungit Kungsholmen runt så vi får se hur det går!
Men i alla fall, hur kan jag träna inför Brompton SM och VM?
Tävlingarna är 13 km långa… och mitt jobb ligger precis 13 kilometer från mitt hem: vilken tur 🙂
karta2
Så jag kommer att cykla till och från jobbet varje dag (utom två gånger då jag springer fram och tillbaka istället).
Jag tränar också varje lördag med Hässelby Friidrottsklubb och om jag cyklar dit blir det 13 km enkel väg 🙂
Jag ska använda min Brompton en eller två gånger per vecka för att vänja mig innan tävlingarna men inte slita för mycket på den.
 

 

Härligt och halkigt

Förra lördagen gjorde vi det igen, fast den här gången blev det riktigt halkigt. Gott om is och 3cm ny snö ovanpå, precis lagom för att inte se vad man cyklar på. Men ändå var det kul, stiget med packad snö är fortfarande mycket smal så det känns som man tar se fram på en flera kilometer lång träskiva. Ett däck utanför och då fastnar man, det är en bra balansträning kan man säga. Vädret var också på vår sida då vi började cykla under snöfall men det ändrades fort till fint väder. Vi passade på att den här bilden.

Mathieu och Yoann på den gröna
Mathieu och jag på den gröna

 

Jag tror att det är nu dags att montera dubbdäck om du tänker ta dig igenom Nackareservatet. Det finns fortfarande stora mängder snö i skogen som börja smälta på dagarna och frysa till is på natten. Det kommer att behövas många veckor för att allt snö ska försvinna. Under tiden njuter vi av myggfria cykelturer, att lända mjuk i snö när man ramlar, och härliga solnedgångar!

En gång till, hör av dig om du vill följa med, Hellas gården rockar fett, och tur för oss, vi bor precis brevid 😀

Bland det roligaste

Idag började som en ganska tråkig dag med stor städning i lägenheten för att få den såld så fort som möjligt då vi kommer att flytta längre ut i Saltsjö Boo. Motivationen var inte på topp så att säga. Ändå tur för mig att det var riktigt soligt och fint så jag bestämde mig att använda 2 timmar för en cykeltur i skogen. Vilken lysande idé!

Även om det fortfarande finns ca 30cm snö i skogen runt omkring Stockholm var det mycket lätt att cykla på små stigar där gående promenerar. Man följer såna stigar som är kanske 50cm bredda och ser ut som riktiga  sommars single track med packad snö, bra grepp (igen is än) och inte alls lika skakigt som på sommaren.

Single track Nackareservatet

Det där var bland det roligaste jag har gjort med min cykel i Nackareservatet! 20km cykeltur i solen på jätteroliga stigar. Man får en helt annan känsla än på sommaren, kanske för att båda tekniken, ljudet som kommer från cykeln, miljön är helt annorlunda. Jag körde med mina vanliga sommar däck, Maxxis Ardent i 26×2,4 och hade inga som helst problem i kurvorna, däremot behövde jag bromsa tidigare än i vanliga situationer. Bakhjulet har en tendens att lätt glida och vara mindre effektivt när man bromsar. Jag körde också med vanliga skor, inga SPD då man behöver gå några meter då och då. Med SPD eller liknande kommer snön lätt in i clipsarna och det blir svårt att sätta fast skorna, inte min favorit.

Till sist fick jag en underbar utsikt från ”the Russian barbecue” över Källtorpssjön där många håller fortfarande på att åka skridskor.

Källtorpssjön från the Russian Barbecue

På lördag nästa vecka ska jag göra om det här. Dags för er att damma av cykel och passa på att uppleva en mycket rolig cykeltur. Hör av dig innan dess om du vill vara med! Jag lovar att det här är riktigt kul!

Ride hivernal

Je n’ai pas encore trop parlé de ma machine de guerre pour les sorties autour de Stockholm et pour ma ”préparation” à la Mégavalanche. J’ai choisi, comme nommé dans un précédent post, un Kona Coilair 2012, celui-ci n’existant plus en 2013 dans la gamme Kona. Il a en effet était remplacé par les Cadabra et Abra-Cadabra, qui sont de véritables machines à tout faire, mais trop proches de mon Coilair acheté l’année dernière pour que je saute le pas et change déjà de vélo.

Kona Coilair 2012
Kona Coilair 2012

C’est donc ce vélo et à vrai dire, je n’ai pas le souvenir d’avoir essayé un meilleur vtt que celui-ci. J’ai maintenant à peu près un an d’expérience à son guidon et toujours pas de casses ni de réparations à mon actif, hormis un nettoyage et entretien régulier. Je ne peux même pas dire si les pneus Maxxis Ardent sont difficiles à démonter en forêt puisque je n’ai pas crevé une seule fois dans l’année écoulée. Les mauvaises langues ne manqueront pas de me dire que je n’envois pas assez, je préfère me réjouir d’une telle fiabilité et d’une telle accroche, aussi bien en descente qu’en montée.  J’en déduit donc que le Coilair est bien pensé, bien construit et techniquement abouti! Mon ami Ludovic Roguet pourra même confirmer puisqu’il roule sur le même vélo, avec une taille de cadre en dessous et lui non plus n’a pas eu de déboires malgré des chutes régulières..!

Le gros atout de ce vélo, c’est sa polyvalence puisque je me contente d’un vélo pour les sorties régulières dans les forêts stockholmoises qui sont très accidentées et assez valonnées, les journées descente pure et la Mégavalanche l’été prochain. La fourche Fox Talas n’est que du bonheur, simple à regler, facilement réglable entre 140 et 180mm de débattement et un ressenti impeccable à l’utilisation. La suspension arrière quand à elle est une construction Kona maison brevetée avec le fameux Magic Link.

Magic Link Kona
Magic Link Kona

La suspension arrière est en fait constituée de 2 suspensions, la classique Fox Float, référence du domaine, et le Magic Link Kona, en bas sur la photo. C’est cette petite suspension supplémentaire qui fait la différence. Elle agit comme un blocage de suspension lors du pédalage en empéchant la Float de travailler, elle bouge légèrement sur les petits chocs aidant au bon amorti des racines et autres petites pierres. Enfin, elle se retracte complètement sur les chocs importants, emplifiant le débattement de l’amortisseur principal. Sur le papier, ca a l’air incroyable, en pratique le réglage optimal n’est pas simple à obtenir, celui-ci dépendant du poids du vététiste, mais une fois réglée, la suspension est vraiment optimale et fonctionne merveilleusement bien.

Je n’oublierai pas non plus de mentionner les freins Elixir Code R qui équipent le Coilair. Je n’ai pas de mots pour décrire la qualité du freinage, doux mais puissant, joueur mais contrable, accrocheur mais… J’ai plus d’inspiration là.  Que d’évolution depuis mes débuts en descente il y a 12 ans…

Ceci étant dit, dimanche dernier, c’était ma première sortie de l’année sur le Coilair, malgré la neige et le froid. Quelle expérience! Les quelques chemins piétinnés par les promeneurs étaient devenus de véritables single track bien lisses et damés, du vrai bonheur! La saison commence bientôt, il va donc falloir remettre ca dans quelques jours pour bien remettre en marche les jambes et l’équilibre. Pas non plus besoin de pneus clou cette fois-ci, la neige étant tassée sur les chemins mais pas gelée. Les pneus clou seront en revanche indispensables quand la neige fondra et regèlera la nuit, sûrement d’ici quelques semaines, mais j’aurai le temps d’en reparler d’ici là.

Cheers!
Cheers!

Kona 24 timmar i Old Pueblo

Om du är efter en helt ny upplevelse med din mountain bike måste du läsa om Kona 24 timmar i Old Pueblo! Tävlingen äger rum i Sonoran Desert i USA (lite långt men ändå inspirerande). Den är en 24 timmar tävling som du kan göra själv eller i lag från 2 och upp till 10 personer.

 

 

Om du är själv varvar du så många gånger som möjligt på en 26km lång bana. I lag blir det lite roligare då man skiftar efter varje varv och får vila tills den som cyklar klara sitt varv. Själva banan är en teknisk och rolig single track nästan hela vägen. Kona organiserar tävlingen och ser till att stämningen är avslappnad och att alla ska ha en mycket speciell upplevelse.

Vi har inte planerad att åka ditt i år, men kanske nångång om vi är i område i februari, man vet aldrig.

Förra året fixade den bästa soloåkaren 18 varv… Det bästa lag (4 pers) cyklade 23 varv på 24 timmar, med genomsnittshastighet på ca 25km/tim… Tufft! Vi kan också berätta att 98% av riders cyklade på en 29er! Det fanns en massa Kona HeiHei där!

Titta gärna på tävlingens video!

VM

Jag vet, jag vet, det verkar vara ett dumt koncept… Men skratta inte det är jätteseriöst 🙂

vmbrompton

Det här året blir det 8e VM i Brompton! Det händer i mitten av augusti nära Oxford England (titta  på kartan).

Det viktigaste: vara där och ha kul!

Deltagare från hela världen (34 nationaliteter), originella och knasiga kostymer, fina presenter, många animationer (tävling i att fälla upp och fälla ihop en Brompton, försäljningsstånd,..).

vmbrompton2

Jag tycker att det är härligt att se hur roligt alla tycker att det är. Alla lägger ner stor möda på att hitta knasiga dräkter, göra roliga intervjuer och annat kul innan tävlingsstarten, men så fort startskottet går blir det allvar mitt i det roliga: att ha en bra utklädnad och att prestera i loppet är mycket viktigt.

Tävlingen är 13 km cykling med sedvanlig Le Mans-start men det fanns också en sprint och en maraton brompton tävling.

Förra årets VM på videon. Helt underbart!

Et aujourd’hui… L’enduro!

La pratique du vtt change rapidement et il faut s’accrocher pour suivre les dernières tendances. Hormis les évolutions techniques qui apportent leur lot de perfectionnements chaque nouvelle saison, l’utilisation même du vtt connaît de nouvelles modes. Les 15 dernières années ont connu deux grands types de vététistes: les amateurs de cross-country (ceux qui pédalent) et les amateurs de descente/freeride (les autres). Les crosseurs étaient plutôt  adeptes du lycra et de la course aux grammes alors que les descendeurs préféraient les baggys, le red bull et les fourches typées motocross. Cependant, chacun des deux groupes avait ses frustrations propres: le crosseur était très satisfait de son entraînement et de ses efforts mais sentait bien que le plus grisant dans son sport, c’était les quelques descentes du parcours, alors que le descendeur lui prenait un pied pas possible dans sa pratique, mais s’apercevait que malgré les heures passées sur le vélo, sa bedaine ne réduisait pas et les douleurs qu’il avait aux jambes étaient dûes aux hématomes et non aux courbatures.

Cross country Nackareservat
Un mec qui fait du cross country
Un mec qui fait de la descente
Un mec qui fait de la descente

Heureusement pour tout le monde, les tendances évoluent, le cross-country perd de ses adeptes et la descente au sens strict du terme n’est plus ce qu’elle était, hormis pour un groupe d’irréductibles.

La vraie mode du moment mesdames et messieurs, c’est l’enduro. Mais alors c’est quoi donc l’enduro vtt dont tout le monde parle? Et bien en résumant simplement, c’est un mélange de cross-country et de descente. C’est en quelque sorte comme le ricard, un volume de montée pour 5 volumes de descente. Avec l’enduro, tout le monde est satisfait, l’ancien crosseur est grisé par des descentes conséquentes mais garde l’aspect physique de la discipline, et l’ancien descendeur perd sa surcharge pondérale, a des courbatures le soir, tout en gardant un maximum de plaisir.

Pour aborder ce virage dans les meilleures conditions, les marques ont dû adapter leurs vélos ainsi que l’exemple que leurs coureurs pro donnaient. Les vélos d’enduro actuels sont bien suspendus mais restent relativement rigides lorsqu’il est temps de pédaler, ils sont assez légers et très solides. En un mot, ils sont polyvalents. Et c’est bien ce que tout le monde cherchait! Parcequ’en fin de compte, on a tous le même problème. Acheter un vtt cher, nos femmes acceptent après quelques fleurs, mais acheter 2 vtt chers pour combler tous nos besoins de monter et de descente, malgré toutes les fleurs du monde, ca ne passe pas.

Chez Fix my Bike, l’enduro, on prend ca très au sérieux. C’est pour cette raison que je vais en personne défendre les couleurs de notre boutique à la Mégavalanche de l’Alpes-d’Huez le 13 juillet 2013. Cette course est reconnue comme LA course d’enduro que tout vététiste qui se respecte doit accomplir au moins une fois dans sa vie. 2600 mètres de dénivelé négatif et 500 mètres de dénivelé positif, la loi Ricard est respectée. Pour se faire je serai équipé de mon Kona Coilair qui est l’arme absolue pour ce type d’épreuve.

SM

Den 9 juni 2010 gick det första SM Brompton! Det var under cykelfestivalen i Göteborg.

BromptonSM

Tävlingen är 13 km cykling med sedvanlig Le Mans-start ( en referens till motorcykeltävlingen i Le Mans I frankrike där förarna måste springa några meter innan det hoppar upp på sina fordon och åker iväg).

Titta här: Videon från starten

Vad rolig eller hur???? Blir ni sugna? Det blir i alla fall jag!

23 riktiga tuffa och coola tävlande kastar sig alltså på sina cyklar, vecklar ut dem och cyklar 13 km. Alla deltagare måste klä på sig i kavaj eller liknande i typisk brittisk stil.

Vinnarna från 2012:

Arvid Boström med 30,02 min och Heli Rosendhal med 32,16 min

De vann  resan och deltagandet i Brompton VM i Oxford England och priser från Schwalbe och Brooks.

BNCvinnare2012

Det är ännu inte bestämt var årets tävling ska hållas.

Det krävs förberedelse! Shopping för att hitta all utrustning och hård träning: Jag berättar om det i framtiden inlägg.

 

Sälja sin Brompton

Jag vet vad ni tänker: ”vilken konstig kille, han vill redan sälja sin cykel tre veckor efter att han har fått den…”

såld

Jag vill inte sälja min cykel, eller inte nu i alla fall…

Men man måste alltid tänka så innan man köper en cykel:

Varför vill jag en cykel?

Är det en bra cykel?

Är det ett bra märke?

Och om man efter några veckor eller några år vill byta sin cykel måste det vara lätt att sälja den utan problem!

blocket

 

Och Brompton är det märke som säljer lättaste….Man kommer inte att tjäna pengar men man kommer inte att förlora mycket pengar heller!

Efterfrågan är större än utbudet!