Enfin en français

Nous y voilà! Après des demandes répetées de nos chers compatriotes expatriés, nous commençons enfin à rédiger une partie de nos articles en français. On se confronte maintenant à quelques petits problèmes techniques liés aux claviers respectifs français et suèdois. On a débuté ce blog (et site lié) avec des ordinateurs reliés à des claviers français. C’était un peu relou d’écrire des å, ö, ä tous les 3 mots avec des copier/coller. Alors on s’est adapté, on a investit, notamment dans des ordinateurs portables suédois, et nous sommes maintenant face au problème inverse, le ç, les é, è et à entre autres sont chiants,.. Alors on anticipe en vous informant qu’il n’y aura désormais plus de ç mais des c tout court dans nos textes, comme le dit la chanson on ne parlera plus de garçons mais de garcons, etc… Les accents quant à eux apparaîtront selon notre motivation. Alors pas de messages inutiles pour nous rappeller les règles d’ortographe, on fait ce qu’on peut!

Ceci dit, ce blog traite et traitera de ce que l’on aime, à savoir le vélo. Nous sommes pour l’instant 2 personnes à rédiger ce blog: Yoann (moi-même) et Serge. On a chacun nos spécialités dans le vélo. Serge parle principalement des vélos pliants Brompton et de sa préparation pour les championnats du monde de Brompton (et oui ca existe!) et je m’occupe en priorité de ce qui touche au vtt et aux questions d’actualité cycliste à Stockholm. Tout un programme et en fin de compte un réel plaisir que de pouvoir écrire un peu en francais… Non pas en français, en francais.

A très bientôt pour enfin entrer dans le vif du sujet!

cykelbana

Min älskade

Äntligen…

Eller redan, kan man säga, det gick snabbare än jag trodde (lite drygt en månad) men nu är den min!

20130117_172704

Jag är glad att ha fått den, jag kan titta på den, montera och demontera den, men det är en konstig känsla. En cykel är gjord för att cykla på och min Brompton kommer att samla damm. Vi är i mitten av januari, mitt i vintern, och om det finns en nackdel med Bromptoncyklar så är det just det: den är inte alls gjord för vintern. Däremot har jag sett en modig kille eller kanske snarare galen, för en vecka sedan som cyklade på sin Brompton. Jag är inte så modig och min älskade ska stanna hos mig ett tag.

Cykeln är svart som jag redan berättat men fram- och bakgafflar är av titan och därför grå.

20130117_173028 (1)

Den är ganska lätt för en 6-växlad cykel: 10.58 kg!

20130117_173011

20130117_172935

Nu ser jag ännu mer fram emot våren och att snön försvinner.

Viktig eller inte?

Den är det första som vi ser, det är den som ger karaktär till din cykel… Jag pratar om färgen!
Är den viktig eller inte?
Neutral eller flashy färg?
brompton färg
Alla har förstås sin egen åsikt! Men även för dem tuffaste är färgen den första detaljen man väljer.
Jag har valt svart därför att det matchar min byxor 😉  Svart är färgen som passar ihop med allt, och det är lättare att sälja en svart cykel (jag ska skriva om det i en framtida post).

Ni kan gärna kolla på den här länken. Man kan se alla färg som finns.

So British

För mig representerar Brompton idéen av England

union jack

 

Det är lite som att man kan vara engelsk bara genom att cykla, man blir elegant och raffinerad men samtidigt verkligen annorlunda. Att äga en Brompton är att vara i en liten exklusiv grupp.
För mig som fransman är England framför allt fienden: Napoléon-Nelson, det hundraåriga kriget, Shakespeare-Molière, rugby…
Men det är också ”dandy”! Elegans i kläder och attityd. Brompton är verkligen en dandy.

 

dandy

Lite historia

Jag försöker att göra det enkelt, kort och koncist men inte för tråkigt.

1976 startades Brompton som företag i South Kensington nära London i England.
Grundaren Andrew Ritchie hade redan i 1975 byggt den första Brompton (bilden).

förstacykel

Men produktionen kom igång ordentligt i november 1987  i Brentford.
1996 blev Bromptons cykel vald till Årets cykel av den tysk cykelassociation.
2006 hölls det första Brompton VM i Barcelona (Spanien).
Idag bygger Brompton fortfarande sina cyklar i London för att kunna garantera kvaliteten.

 

Trevlig cykelbok

Igår köpte jag till mig själv en sen julklapp när jag cyklade runt i Stockholm. Cycle Style heter den och man får mycket inspiration för att få rätt cykelkläder till rätt tillfälle.

cycle-style-cover

Jag garanterar inte att jag skulle ta på mig allt som finns i boken, men jag upptäckte i alla fall att cykelmode utvecklas snabbt. Just nu är det fortfarande svårt att kompromissa mellan sportigt och snyggt utseende, men jag är ganska säkert att det blir snart mycket lättare. Jag hörde tex att H&M utvecklar en cykelkollektion. Vi får ser hur den kommer att se ut. Under tiden tycker jag att den bästa cykelmoden finns i England. De inspirerar världen med fina komponenter från bl. a. Brooks. Det är viktigt att dina läderskor matchar din Brooks sadel, annars är det ingen idé att betala så mycket för en fin sadel…

cycle-style-3

Förbättra cykeltrafiken i Stockholm

Vi vill hjälpa Stockholm kommun att förbättra cykeltrafiken. Med hjälpen av den här bloggen vill vi ta reda på känsliga och fårliga cykelområden runt omkring i kommunen. Med vår egen erfarenhet av cykelbanorna och era kommentarer kommer vi att samla så många fårliga punkter som möjligt, föreslå lösningar och kommunicera resultatet till Stockholm kommun för att förbättra cykelbanors nätverk.

Vi har sett på många bloggar cyklister som klagar på förhållande på vissa cykelbanor. Vi måste gå vidare i tanken och ge verktyg  till dom som bestämmer ändringarna angående cykeltrafik.

Om du känner till ett farligt ställe nånstans i Stockholm, tex på väg till jobbet, lämna en kommentar eller skicka mejl till oss. Du är välkommen att detaljera problemet, bifoga bild om möjligt, och resten tar vi hand om. Vi kommer att informera er regelbundet med utvecklingen och eventuella feedbacks från kommunen.

Alla måste bidra till cykeltrygghet i Stockholm!

 

Vilken Brompton ska det bli?

Jag kommer att sätta ihop min egen Brompton och välja bland olika detaljer.
När man bygger sin egen cykel man måste tänka om olika saker: pris, vikt och design.
logo brompton
  • Styre: Fyra olika val (S, M, P och H). Jag tycker inte om P-styre (konstig design), och jag är ganska kort så jag behöver inte ett H-styre. Som jag sa i min första post är mitt mål att cykla SM och VM i Brompton så naturligtvis det blir ett S-Styre. Den är sportig och lättare.
             Obs: Det finns ingen extra kostnad mellan dem olika styre.
Brompton-S-styre1
  • Växlar: Fyra olika val (1, 2, 3 och 6). Det finns igen chans att jag väljer 1 eller 2 växlar, det är inte tillräckligt för det jag vill göra. Att välja 6 växlar kostar dubbelt så mycket som 3 växlar (så enkelt! 1400 eller 700kr) och väger bara 182 g mer. Jag ska välja 6 växlar, det är viktig för mig att ha många växlar.
Brompton-6-växlar-nav
  • Stänkskärmar och Pakethållare: Stänkskärmar… Vi bor i ett land där vi inte har något val. De kostar 600kr och väger 285g.  För mitt ändamål behöver jag ingen pakethållare. Jag har en snedväska som jag verkligen gillar.
Brompton-Version-L
  • Färg: Det finns verkligen jättefina färger (15 stycken), min favorit är orange (vilken dålig smack skulle vissa säga, vilken orginalitet skulle andra säga). Jag tycker att orange är en ljus, glada och unik färg och den påminner mig om trevliga minnen. MEN (det fins alltid ett men!) jag är en resonabel kille och jag vill ha en neutral färg. Jag kommer att välja svart därför att det är fint och gratis. Det finns fyra gratis färger (svart, vit, turkos och hot pink, de andra färgerna kostar 400). Obs: Man kan också välja en annan färg på styrstam och gaffel.
Br-black
  • Sadelstolpe: Tre olika val. En för korta personer, en för mellanlånga och en för långa. Det är enkelt för mig… Det blir den första (den där var lätt att välja!)
Brompton-standard-sadelstolpe
  • Sadel: Tre olika val. En Brompton sadel som inte innebär någon extrakostnad och en Brooks sadel (en för dam och en för herr) som kostar 700 kr och väger lite mer än Bromptons. Jag tycker om Brooks sadel. För er som inte känner till Brooks så är det ett engelskt märke som producerar skinnsadlar. De är otroligt fina och exklusiva. Men det blir en Brompton sadel för mig!
Brompton-standard-sadel
  • Däck: Tre olika val igen: Bromptondäck och två olika däck från Schwalbe (Marathon eller kojak). Jag kommer att välja kojak, den är lättare och däcket är slicks.
Brompton_kojak_dack
  • Bellysning och väskor: Ingenting tack… Jag har redan mina grejer!
  • Till slut finns det en version superlight som heter version E. Man kan lägga till fram och bak gaffel i titan. Den versionen är lite dyr men det ska bli min julklapp: Tack mig 🙂

Vi ses snart lilla älskling!

 

 

skapa din egen Brompton

Man kan nästan säga att det finns en Brompton för varje person: Din cykel kan bli unik…

brompton smart idé

Man kan köpa en som redan är färdig eller sätta ihop sin egen cykel igenom olika detaljval. Man kan välja färg, styre, stänkskärmar, pakethållare, växlar (0,2,3,6), belysning, däck, sadel, osv…

Se upp! Om man vill sätta ihop sin egen Bromptom tar det lite tid. Brompton har blivit mer och mer populärt och beroende på årstid kan det dröja mellan 1 och 3 månader!

Jag välkomnar er att kolla den här länken. Där finns alla detaljer och förklaringar av skillnaderna mellan dem.

 

Min Bromptonblogg

I den här bloggen ska jag skriva om Bromptoncyklar.

Fixmybike-brompton-bike-folded

Jag kommer att skriva under ett år (kanske lite mer om jag får blodad tand!) om mina erfarenheter med Brompton. Jag kommer att välja en, köpa den, prova den och sedan genomföra mina mål: SM och VM!!!

Jo! Det finns, jag skojar inte, jag pratar verkligen om SM och VM i Brompton 🙂 Det ska bli spännande!

Som ni kanske har märkt, svenskan är inte mitt modersmål och jag bor i Sverige sedan inte så långt tillbaka. Så jag ber om ursäkt för framtida misstag…

Vi hörs

vinterstadscykling, rakt eller bockstyre?

Jag har redan tagit mig igenom ett antal vintrar som cyklist i Stockholm, men hittills alltid med en cykel som har rakt styre, vet inte varför? Jag har alltid trodd att det skulle vara hur farligt som helst att cykla på isiga och snöiga vägar med bockstyre, även om jag egentligen föredrar bockstyre. I slutet på november bestämde jag att det var dags att montera dubbdäck på min älskade pendlingscykel Kona Honky Tonk.

Jag har nu haft möjlighet att cykla några veckor med bockstyre och vinterförhållande. Jag måste säga att det går faktiskt jättebra! Det känns som man har mer kontroll än med vanligt styre, man klarar att cykla lite mer rakt när snön blir djupare. Min växel system har inte krånglat heller med kylan (hittills i alla fall) och bromsarna har funkat hyfsat bra om man tänker hur snöigt och kallt det är just nu.

Om du undrar på vilken cykel du kommer att cykla på vinter, ta din cyclocross eller äldre racer där du har plats att montera dubbdäck. Det funkar hur bra som helst!

 

Den 15e januari händer det!

Nu är anmälningsdatum klart för Mégavalanche i Alpes d’Huez, den 15e januari 2013. Att kunna deltaga blir svårare och svårare varje år, ungefär som NY marathon (om man vågar jämföra) så det är bara att vara redo tidigt på morgonen den 15e och köpa sina biljetter först. Om vi är flera att anmäla sig samtidigt får vi rabatt, så om nån läser det i tid och vill spara lite pengar, det är bara att kontakta mig och vi köper biljetterna ihop, upp till 25% rabatt om vi är 4st.

Ett mål: Mégavalanche i Alpes d’Huez, Frankrike

Nu startar vi bloggen!! På Fix my Bikes blogg kommer jag att snaka om våra planer för nästa säsongen. Mitt personligt mål är att deltaga i Mégavalanche i Alpes d’Huez, Frankrike (och också att lära mig mycketbättre svenska, men det är nåt annat). Tävlingen är känd för att vara den största enduro/dowhill tävling i hela världen. Stora cykelmästare som Nicolas Vouilloz, 10 gånger downhillvärldsmästare brukar vara med i tävlingen. Det betyder absolut inte att man ska vara elitidrottare för att tävla i Mégavalanche. Dom flesta är glada amatörer som jag och vill uppleva nåt mycket speciellt. Tävlingen startar längst upp i Alpes d’Huez, 3300m, och kommer ner vid 700m.

Dom bästa tar sig ner på ca 50 minuter, dom andra behöver lite mer tid… En sak är solklar, man måste vara så vältränad som möjligt för att orka hela vägen ner och framför allt för att ha kul. Därför tänkte jag börja min träning  från januari 2013 för nästa Mégavalanchen i Juli 2013. Jag kommer att skriva regelbundet om träningen med min egen exempel, och berätta lite mer generellt om hur man ska komma i bra form för cykelsäsongen. Jag kommer också att skriva rätt mycket om cyklar självklart, det är ju meningen med bloggen. Jag använder ett antal cyklar själv beroende på dagens cykling så ni kommer att läsa lite om dom först.

Välkommen på Fix my Bikes Blogg!! Vi hörs snart! Cyklingen är livet!